5. - 9. třída 1 hodina týdně
Žáci se seznamují s tématy vhodnými pro jednotlivé ročníky různými formami výuky - drama, role-play, prezentace, dopis, essay aj.
This is the main requirement for grades 6 to 9. Grade 6 students must prepare and present 2 projects; The first entitled 'did you know' (approx 5 minutes) and the second entitled 'personal presentation' (approx 15 minutes).
Students from grades 7 to 9 must prepare and present one project on any theme. The presentation must be interactive, didactic and use a variety of presentation techniques.
Students from grades 6 to 9 must write 2 essays per semester. The level of writing must match that of the Cambridge exams for the following grades: Grade 6 – KET, grades 7 and 8 – PET, grade 9 – FCE.
This is the main requirement for grade 5. Grade 5 students must talk individually for one minute about 14 different topics once per topic throughout the school year. Students are graded on fluency rather than grammar. Students from grades 6 to 9 must talk individually (for between 90 seconds and three minutes depending on the grade) about 14 topics 3 times throughout the school year. For grades 6 to 9, the topics are chosen by the students the first time and thereafter they are chosen randomly.
Students from all grades from grade 5 to 9 must devise, prepare and perform short drama scenes (between one and five minutes depending on the grade). Students must do this at least 4 times per school year.
Students from grades 6 to 9 must devise, prepare and perform short interviews or conversations in pairs on a variety of topics. Students must do this at least twice a year.
6. ročník - 1 hodina týdně (obvykle mají žáci v rozvrhu dvě hodiny týdně 1x za 14 dní)
8. ročník - 1 hodina týdně
6. ročník:
Učivo navazuje na výuku přírodopisu v 6. ročníku.
Přesazení a zasazení pokojové rostliny, péče o pokojové rostliny- zalévání, hnojení, ochrana proti škůdcům, práce na školním pozemku (pletí, hrabání, úprava keřů).
Laboratorní práce – základy práce s mikroskopem, tvorba preparátu, vedení protokolu, pozorování buněk, řas, lišejníků, prvoků, mechů, pylu apod., pozorování kroužkovců, měkkýšů a hmyzu, projekty o pěstování rostlin a chovu zvířat.
8. ročník:
Učiivo navazuje na výuku chemie v 8. ročníku.
Bezpečná práce v laboratoři, základní laboratorní technika, chemické nádobí a pomůcky, zpracování protokolu laboratorní práce, vyhledávání informací v dostupných informačních zdrojích, poskytnutí první pomoci.
Řád učebny pracovních činností a chemické laboratoře je součástí vybavení učeben. Dodržování pravidel je pro každého žáka závazné.
Mgr. Hana Bosňáková
Mgr. Petra Vágnerová
Vargas Gómez Maribel
Učebnice
Žáci ve 4. třídě učebnice a pracovní sešit Colega I. (nakladatelství Edelsa)
Žáci 5. - 9. třídy učebnice a pracovní sešity Compaňeros I.-II. - Nueva Edición
6. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
7. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
8. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
9. ročník 4 hodiny (3 + 1*)
Hodiny označené * jsou součástí nadstandardního učebního plánu.
Španělský jazyk patří mezi volitelné předměty. Je vyučován od 4. do 9. ročníku.
Výuka probíhá v jazykové učebně, dle potřeby též v infocentru, v prezentační místnosti, v kmenové třídě.
V hodinách španělského jazyka se jako didaktický materiál kromě učebnic a pracovních sešitů též využívá interaktivních cvičení na počítači, písní, her, básní, videoprojekce. Od 6. ročníku probíhá výuka s rodilým mluvčím - 6. - 8. třída jednou týdně, 9. třída dvakrát týdně.
Cílem výuky je dosažení jazykových a komunikačních dovedností odpovídajících úrovni A2 /event.B1/podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky/,zároveň je kladen důraz na motivaci žáka o studium cizího jazyka.
Pozornost ve vyučování je věnována na osvojení si zvukové podoby jazyka, dovednosti porozumět sdělení, rozvíjení základních řečových dovedností, čtení, písemnému vyjadřování. Žáci se též seznamují s reáliemi, sociokulturními aspekty daných španělsky mluvících zemí.
Je využíváno mezipředmětových vztahů s hudební výchovou, výtvarnou výchovou, zeměpisem, dějepisem, matematikou a českým jazykem.
Každoročně mají žáci možnost zúčastnit se jazykových soutěží.
Žáci 9. ročníků zakončují povinně ročník jazykovým certifikátem a vypracováním a prezentací projektu "Procházky Prahou".
Žáci mají možnost účastnit se poznávacích zájezdů do Španělska.
Žáci ve 4. třídě používají učebnici a pracovní sešit Alex et Zoé 1 (C.L.E.), v 5.třídě Alex et Zoé 2.
Od 6. třídy přechází výuka na učebnici Amis et Compagnie 1.-3.díl (C.L.E.).
6. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
7. ročník 3 hodiny (3)
8. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
9. ročník 4 hodiny (3 + 1*)
hodiny označené * jsou součástí nadstandardního učebního plánu.
Francouzský jazyk patří mezi volitelné předměty. Je vyučován od 4. do 9. ročníku.
Žáci jsou v rámci tříd děleni do dvou skupin. Výuka probíhá v jazykové učebně.
Práce v hodině je průběžně doplňována dalšími výukovými materiály, audio a video nahrávkami, četbou z francouzského tisku a beletrie apod.
Výuka směřuje k dosažení úrovně A2-B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Výuka je vedena tak, aby si žáci osvojili základní znalosti a dovednosti umožňující jim francouzský jazyk aktivně používat, aby se seznámili s jazykovým prostředím a získali zájem ve studiu jazyka i nadále pokračovat. Výuka zároveň vede žáky k pochopení a toleranci odlišných kulturních hodnot těchto zemí.
Žáci se učí chápat význam studia cizích jazyků a poznávání cizojazyčných prostředí.
Ve výuce jsou využívány mezipředmětové vztahy s českým i cizími jazyky, dějepisem, zeměpisem, hudební a výtvarnou výchovou.
Každoročně mají žáci možnost zúčastnit se školního kola konverzační soutěže v jazyce. Vítězové postupují do krajského kola této soutěže.
Žáci 9.tříd zakončují povinně ročník jazykovým certifikátem a vypracováním a prezentací projektu "Procházky Prahou".
Jednou za dva roky pořádáme poznávací zájezd do Francie.
1) Vedení sešitů a portfolia min 1x za pololetí M 2 body
2) Samostatný ústní projev min 2x za pololetí K 8 bodů
3) Esej – písemný projev min 2x za pololetí Z – K 4 - 8 bodů (dle rozsahu a obtížnosti )
4) Projekt min 1x za pololetí K 8 bodů
5) Ústní projev průběžně M – U 2 - 4 body (dle rozsahu a obtížnosti )
6) Poslech slovní hodnocení 8.+9.ročník M 2 body
7) Volný překlad min 1x za pololetí Z – K 4 - 8 bodů 2.CJ – 8. a 9. ročník
8) Gramatická cvičení průběžně Z 4 body
M 2 body
9) Malé testy průběžně M 2 body
10) Velké testy dle učiva K 8 bodů
11) Práce v hodině průběžně M 2 body
12) Domácí úkoly průběžná kontrola
13) Čtení průběžně M 2 body
Hodinová dotace
5. ročník - 1 hodina týdně z hodinové dotace anglického jazyka
5. ročník - Kid's Box 4
Pozornost v hodinách je zaměřena na nácvik porozumění mluvenému slovu, na osvojení zvukové podoby angličtiny. Většina témat vychází z učebnice More 1 - sekce kultura (culture matters). Vyučující nadále rozšiřuje slovní zásobu v rozsahu témat probíraných v pátém ročníku. Při výuce využívá dialogu, dramatizace, her.
Mgr. Jana Libichová - ředitelka školy
PaedDr. Hana Sivanincová
Mgr. Martina Stojanovićová
Žáci se učí podle řady učebnic Prima od nakladatelství Fraus, která je velmi pěkně zpracovaná a výrazněji zaměřená na rozvíjení řečových dovedností. Děti pokračují po ukončení učebnic Start mit Max druhým dílem Primy (A1/2). Pro žáky, kteří jsou na základě přijímacího řízení přijati do 6. ročníku, je německý jazyk veden od úplných počátků, není tedy vyžadována jeho znalost. I oni mají učebnici od nakladatelství Fraus, a to Prima A1/1.
6. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
7. ročník 3 hodiny (3)
8. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
9. ročník 4 hodiny (3 + 1*)
hodiny označené * jsou součástí nadstandardního učebního plánu.
Německý jazyk jazyk patří mezi volitelné předměty. Je vyučován od 4. do 9. ročníku.
Vyučujeme ve dvou jazykových učebnách, v jedné je k dispozici plátno s projektorem, v druhé interaktivní tabule.
Pro 9. ročníky se každým rokem připravuje jazykový projekt „Procházky Prahou“ nebo prezentace v Power - pointu na témata, zadaná vyučujícími. Devátý ročník je zakončen závěrečnou zkouškou z jazyka, po jejímž úspěšném absolvování žák obdrží certifikát o dosažené jazykové úrovni podle Evropského referenčního rámce pro jazyky. Pro druhý cizí jazyk se předpokládá úroveň A2 podle EERJ.
Úspěšné splnění jazykového projektu nebo prezentace a složení závěrečné jazykové zkoušky jsou zároveň jedním z kritérií pro uzavření klasifikace na konci 9. ročníku.
Pro žáky 6. až 9. ročníku je každoročně určena konverzační soutěž v NJ. Soutěž se dělí do dvou kategorií : A – 6. a 7. ročník, B – 8. a 9. ročník. V obou kategoriích obvodního kola naše děti obsazují přední místa, často postupují i do kola krajského.
Každý druhý rok pořádáme poznávací zájezd do německy mluvících zemí .Líbilo se nám v Bavorsku, na adventních trzích ( Míšeň, Drážďany), v Rakousku. Opakovaně oblíbený je zájezd do Švýcarska.
V. Válková Dějepis 6. ročník - pravěk a starověk, SPN
V. Válková Dějepis 7. ročník - středověk a raný novověk, SPN
V. Válková Dějepis 8. ročník - novověk, SPN
V. Válková Dějepis 9. ročník - nejnovější dějiny, SPN
6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně
8. ročník 2 hodiny týdně
9. ročník 2 hodiny týdně
Důraz ve výuce je kladen na pochopení historického vývoje lidské společnosti od pravěku po současnost.
Žáci se seznamují se vznikem a rozvojem států, vývojem kultury, technickými a vědeckými vynálezy, které významně ovlivnily lidskou civilizaci.
Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni porozumět českým dějinám v rámci světových dějin, současnému vývoji a uspořádání světa, aby dokázali rozpoznat jednotlivé kulturní styly, aby pochopili význam technických a vědeckých vynálezů pro dnešní dobu.
6. ročník:
Pravěk – dělení pravěku, vývoj člověka, pravěk v českých zemích, první obyvatelé našeho území-Keltové, Germáni, Slované
Starověk- dějiny nejstarších starověkých států- Mezopotámie, Egypta, Indie, Číny, pilíře evropské civilizace- Starověké Řecko a Řím
7. ročník:
Raný středověk- vznik nových států ( Francká říše, Byzantská říše, Svatá říše římská, počátky Anglie a Francie, Kyjevská Rus, Arabové), šíření křesťanství a jeho význam, kultura, dějiny českých zemí- Sámova říše, Velká Morava, Čechy v době knížecí
Vrcholný a pozdní středověk- období největšího rozkvětu středověké společnosti, pokrok v zemědělství, nárůst počtu obyvatel, zvýšení jejich životní úrovně, vznik měst, kultura, vzdělanost, dějiny významných států a národů (Svatá říše římská, Anglie, Francie, Rusko, Pyrenejský poloostrov, Osmanská říše), objevné plavby, dějiny českých zemí- poslední Přemyslovci, Lucemburkové, doba husitská, poděbradská, Jagellonci
Raný novověk – reformace v Německu, ve Francii, v Anglii,vývoj v dalších evropských státech (Španělsko, Nizozemí, Rusko), dějiny českých zemí – nástup Habsburků, období renesance, humanismu, třicetiletá válka
8. ročník:
Novověk- dějiny významných států (Anglie a Velká Británie, Francie, Rusko, vznik USA), baroko, klasicismus, dějiny českých zemí – situace po 30-leté válce, nástup Marie Terezie a Josefa II., velká francouzská revoluce, Napoleon Bonaparte, Vídeňský kongres, průmyslová revoluce, technický a vědecký pokrok, sjednocení Německa a Itálie, Metternichovský absolutismus, národní obrození, romantismus, revoluce v r. 1848, Bachův absolutismus, vznik Rakouska – Uherska, 1. světová válka (Trojspolek, Trojdohoda, balkánské války, atentát v Sarajevu, průběh a důsledky 1.sv.války), vznik ČSR
9. ročník:
Nejnovější dějiny- meziválečná doba – Pařížská mírová konference, Společnost národů, ruské revoluce, vznik SSSR, fašismus v Itálii, nacismus v Německu- nástup Hitlera, formování ČSR (první republika, politický systém, hospodářství, zahraniční politika), rozbití Československa- Mnichovská dohoda, Druhá republika, kultura, věda, technický pokrok, 2. světová válka – útok na Polsko, Skandinávii, Francii, Velkou Británii, Balkán, SSSR, obrat ve vývoji 2. světové války, válka v Tichomoří, důsledky, zločiny proti lidskosti, Československo za 2.sv.války- Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj, atentát na Heydricha, osvobozování, poválečné dějiny – vznik OSN, poválečné uspořádání, Norimberský proces, studená válka, Marshallův plán, vznik NATO, 1.a 2.berlínská krize, válka v Koreji, suezská krize, karibská krize, odzbrojování, Evropská integrace- vznik EHS, EU, dekolonizace, vývoj ve východním bloku , perestrojka, rozpad východního bloku, Československo po 2.světové válce (odsun Němců, volby v r.1946, komunistický převrat, upevňování moci komunismu,politické procesy, pokus o změnu v r.1968, normalizace, Sametová revoluce, kultura, věda, technický pokrok v poválečném období
Do 9. ročníku je zařazen dvoudenní seminář v Národním památníku Terezín, kde se žáci seznámí s problematikou holocaustu a genocidou Židů.
- stupeň zvládnutí učiva
- minimálně 5 známek za jedno pololetí (ústní a písemné zkoušení, referát, projekt)
- systematické vedení sešitu
- aktivní práce v hodině, nošení pomůcek na hodiny
Dějepisná olympiáda
- školní kolo se koná ve škole
- obvodní a krajské kolo se koná v Domě dětí a mládeže Jižní Město